מן החווה אל המזלג: המאבק שיכול לשנות את חיינו

בשיתוף האיחוד האירופי

24.11.2020 / 11:07

אחת הפעולות החשובות במסגרת "הגרין דיל" של האיחוד האירופי היא דגש על בניית מערכת מזון נכונה ובריאה, הן עבור הצרכן והן עבור החקלאים. מדוע זה קריטי במיוחד בימי קורונה, מה המטרות ואיך מגיעים אליהן? הנה כל מה שאתם חייבים לדעת

"משבר הקורונה הוכיח לנו עד כמה כולנו פגיעים, ועד כמה חשוב לבנות מחדש את האיזון בין פעילות אנושית לבין הטבע", אומר פרנס טימרמנס, סגן נשיא הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי.

בכדור הארץ חיים כיום קרוב ל-8 מיליארד בני אדם, אולם על פי הערכות האו"ם ולאור קצב הצמיחה הקיים, בעוד כשלושה עשורים הכמות הזו כבר תטפס ל-10 מיליארד וב-2100 תגיע עד 11 מיליארד. במילים אחרות, הצורך באספקה של מוצרים יומיומיים ימשיך לגדול בצורה משמעותית וכפי שאומר טימרמנס, על מנת לעמוד בדרישות הללו, העולם יהיה חייב לייצר ולשמר איזון בין הביקוש להיצע.

הבעיה? הצמיחה המתמדת הזו באוכלוסיית העולם מובילה לצורך מיידי בבנייה נוספת. יחד עם משבר האקלים, תוצר של פליטה מוגברת של גזי חממה, הטבע נפגע ושטחי החקלאות הצטמצמו בצורה ניכרת. כך למעשה נוצר מלכוד: יותר פיות להאכיל מול פחות אפשרויות להאכיל אותן, מבין אלו שאינן מזהמות את הסביבה ופוגעות בה, כתוצאה מייצור מהיר ותעשייתי.

לכל אלו התווספה גם הקורונה, ששינתה את חיינו ודרשה מאיתנו להתארגן ולחשוב מחדש על כל אספקט של החיים, כולל האופן בו אנו צורכים את המוצרים הבסיסיים ביותר בחיינו. לפתע, לראשונה בחיינו אולי, נדרשנו לשאול את עצמנו שאלות כמו מה טיב המוצרים הללו או מה המקור ממנו הם מגיעים אלינו הביתה?

מעל כל אלה מרחפת שאלה הרבה יותר מורכבת, שכן היא לא תלויה או קשורה רק אלינו: כיצד אופן הצריכה היומיומי שלנו, אליו התרגלנו לאורך החיים שקדמו לקורונה, משפיע על יציבות המערכת כולה? בעקבות המשבר, כפי שאומר טימרמנס, גילינו שהמערכת הזו שברירית ושאנחנו כנראה לא עוסקים מספיק על מנת לעזור לה, והתבקשנו להגיב בהתאם ולחשוב על שינו הרגלים.

מן החווה אל המזלג - האיחוד האירופי. ShutterStock
כיצד אופן הצריכה היומיומי שלנו, אליו התרגלנו לאורך החיים שקדמו לקורונה, משפיע על יציבות המערכת כולה?/ShutterStock

אולם שינוי הרגלים הוא כמובן, לא עניין פשוט (אחרת אלו לא היו הרגלים). אז איך בכל זאת עושים זאת בקרב כמויות אוכלוסייה משמעותיות? בעזרת תכנית ארוכות טווח, הנשענות על אסטרטגיה וחשיבה עמוקה. דוגמה לכך היא תכנית העל הסביבתית של האיחוד האירופי, "הגרין דיל", אשר כוללת מגוון פעולות שנוקט האיחוד לטובת שיפור איכות החיים ובריאות האזרחים.

בתוך "הגרין דיל" אפשר למצוא בין היתר את "From Farm to Fork" בעלת השם הקליט - "מן החווה אל המזלג" בעברית. מדובר בחלק ממגמת "התזונה האתית", הצוברת תאוצה ברחבי העולם ועוסקת בבטיחות ואיכות המזון משני הכיוונים: זה של הצרכן, וזה של החקלאי המגדל אותו. המטרה של "From Farm to Fork" היא לייצר מערכת מזון בריאה ויציבה יותר - נקודה אסטרטגית חשובה במסגרת הניסיון לבנות איזון מחודש בין שלושה גורמים: הטבע, המזון שאנו צורכים והמגוון הביולוגי, מונח המתאר את המערכות האקולוגיות בכדור הארץ ואת יחסי הגומלין ביניהן.

מלבד הרצון להבטיח גישה למזון בריא ובר קיימא, במחיר לכל נפש, המטרות הנוספות של תכנית "מן החווה אל המזלג" הן להיאבק בשינויי האקלים בעזרת פס ייצור ירוק יותר ומזהם פחות, להגן על הסביבה והמגוון הביולוגי, להבטיח לחקלאים המייצרים את המזון תמורה הוגנת שתאפשר להם להמשיך בעבודתם ולהגדיל את צריכת המזון האורגני. או במילים אחרות: לייצב את המערכת העדינה הזו.

מן החווה אל המזלג - האיחוד האירופי. ShutterStock
המטרה של "From Farm to Fork" היא לייצר מערכת מזון בריאה ויציבה יותר/ShutterStock

מהן המטרות וכיצד מגיעים אליהן?

במסגרת התכנית הוצבו ארבעה יעדים מרכזיים, כאשר השאיפה היא שכולם יושלמו תוך קצת פחות מעשור, עד שנת 2030. המטרות הללו עוסקות בצמצום של כ-50 אחוזים מחומרי ההדברה הכימיים ולפחות 20 אחוזים מהשימוש בדשן, שניים מן הגורמים לזיהום האדמה, המים והאוויר. בנוסף, התוכנית מעודדת גם צמצום ב-50 אחוז במכירת תכשירים אנטי-מיקרוביאלים, המשמשים בין היתר לחיטוי. על פי ההערכות, התכשירים הללו מובילים ל-33 אלף מתים בכל שנה ברחבי אירופה.

מעבר לצמצום המוצרים הפוגעים בטבע ובבני האדם, תכנית "מן החווה אל המזלג" שמה דגש גם על צמיחה של תחום החקלאות האורגנית ברחבי אירופה. בימים בהם כל סופרמרקט עירוני כבר מתהדר במחלקת מזון אורגנית והיתרונות של אוכל אורגני הופכים לברורים ומוכרים מאי פעם, התוכנית פועלת להגדלת שטחי החווה הנועדו לחקלאות אורגנית באירופה ב-25 אחוזים.

לשם עמידה ביעדים הללו ישנם מספר צעדים שתכנית "מן החווה אל המזלג" נוקטת בהם, דוגמת יצירת סביבת מזון המאפשרת לציבור לבחור בקלות יתרה את האופציה הבריאה וברת-הקיימא, הוספת מדבקות על מוצרי מזון לשם עידוד הבחירה באפשרויות הללו, הרחבת המאבק נגד זריקת כמויות נרחבות של מזון מבוזבז לפח, השקעת 10 מיליארד יורו במסגרת תכנית "הורייזן אירופה" שתצא לדרך ב-2021 בכל הנוגע למחקר וחדשנות בתחומי האוכל, הביוכימיה, המשאבים הטבעיים ועוד ופנייה גלובלית שתדגיש את סגולותיו של המזון האירופי כבר-קיימא, איכותי ובריא.

על פי ההערכות, קרוב למיליון מאזרחי האיחוד האירופי מתו בשנת 2017 בלבד כתוצאה מעודף משקל ותזונה לא נכונה. מדובר בכ-20 אחוז מתוך מקרי המוות ולכן המאבק ליצירת סביבת מזון ראויה ונכונה הוא חשוב מאין כמותו, בעיקר בעולם שמתמודד עם משבר הקורונה ומבין יותר ויותר את החשיבות שבבריאות הגוף ובכלכלה יציבה הדואגת לכל הצדדים.

בשיתוף האיחוד האירופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully