"הקורונה קידמה את השיח בנושא פרטיות ברשת": איך תראה 2021?

בשיתוף האיחוד האירופי

13.1.2021 / 11:59

ד"ר אביב גאון הגיע לאולפן כדי להסביר איך תחומי הפרטיות ברשת והדיגיטליזציה השתנו בשנה החולפת, למה אנחנו יכולים לצפות בעתיד וכיצד הפך האיחוד האירופי ל"מגדלור ערכי משמעותי" בזכות תקנות ה-GDPR

בווידיאו: ד"ר אביב גאון מסכם את השנה ומסביר איך יראה תחום הפרטיות ברשת ב-2021/עריכה: דפי מקל

יותר מאי פעם, 2020, השנה בה כולנו נשארנו בבית בגלל הקורונה, הפכה אותנו לתלויים באינטרנט וחשפה אותנו בין היתר בפני האפשרויות הרבות של פגיעה בפרטיות ברשת.

לכבוד סיום השנה האזרחית החולפת ותחילתה של החדשה, ניסינו לסכם את כל מה שקרה ולהתכונן לכל מה שעוד עתיד להגיע בתחומי הדיגיטליזציה והפרטיות ברשת ולשם כך הגיע לאולפן ד"ר אביב גאון.

אז איך באמת כל הנושאים הללו באו לידי ביטוי בשנה החולפת?

"בכל הנוגע לפרטיות, אפשר לומר שהאיחוד האירופי והאופן בו הוא פועל בתחום הדיגיטלי, משפיע ומשנה את השיח. אם מסתכלים על תהליכים שקדמו ל-2020, עם הכניסה לתוקף של תקנות הגנת הפרטיות באירופה כמה שנים קודם לכן, רואים שהאיחוד האירופי הוביל מגמה, שהפירות שלה באים לידי ביטוי היום במדינות רבות, שמנסות לקדם ולתקן חלק מהחוקים שלהן בנושא.

הקורונה השפיעה וקידמה את השיח בנושאי הפרטיות ברשת ותקנות האיחוד האירופי, ה-GDPR, הן איזשהו מגדלור ערכי משמעותי. האיחוד סימן את הדרך".

הטרנספורמציה הדיגיטלית בלתי נמנעת והקורונה האיצה אותה. החיים הפכו להתנהל בזירה הדיגיטלית. עד כמה זה בא לידי ביטוי גם בקרב מי שמשתמש ברשת וגם אצל מקבלי ההחלטות?

"התהליך הוא אכן דו-כיווני. לציבור יש מודעות בכל הנוגע לחשיפה לרשת ולפוטנציאל ההרסני שיכול להיות אם המידע שלנו מגיע לגורמים שליליים וזה משפיע על מעצבי המדיניות בשני מובנים - הם מרגישים שיש להם רוח גבית לבצע פעולות ולקדם תהליכים, והם גם מסתכלים על מדינות אחרות שפועלות בזירה הזו ומטמיעות תקנות וחקיקה, ורוצים לאמץ את זה גם למדינה שלהם.

אני חושב שבמובנים רבים השנה האחרונה השפיעה, כי הציבור היום יותר מוכן וער לנושא ולכן, זה גם מוביל לקידום תהליכים בנושא".

פרטיות ברשת. ShutterStock
איך נהיה מודעים למה שאנחנו רואים ונשמור על הפרטיות שלנו ברשת?/ShutterStock

עכשיו כש-2020 מאחורינו, איך אתה רואה את השנה הקרובה מהבחינה הזו?

"אני חושב שמה שראינו בשנה האחרונה, נראה בהמשך. הזום והמערכות הטכנולוגיות שהטמענו לא יעלמו. ההיבט השני נוגע לחקיקה - איך רגולטורים וממשלות יתמודדו עם האתגר הזה? האיחוד האירופי הקדים את זמנו ופעל בצורה שחלק גדול מהמדינות יאמצו. אני חושב שנראה מדינות שירצו לקדם חקיקה ותהליכים בתחום הפרטיות, בדומה לאירופה. אין לנו דרך אחרת היום להגן על המידע שלנו, אנחנו לא יכולים להתמודד עם זה לבד".

מה האזרח הפרטי בכל זאת יכול לעשות כדי להתמודד עם האתגר הזה?

"צריך לשים דגש על המודעות, לעודד אנשים להימנע משיתוף פרטים שאינם רלוונטיים לצורך ההתקשרות. בנוסף, לחנך ולהסביר שלא כל מידע ברשת אמין. צריכים להיות ערים לכך שאפשר לעשות עלינו כל מיני מניפולציות, פוליטיות, צרכניות ועוד".

מלבד לימודים אונליין, מה עוד עומד לתפוס מקום גדול בזירה הדיגיטלית?

"עד לפני שנה-שנתיים, אם היה כנס או הרצאה בחו"ל, היינו טסים לשם וחוזרים. הנסיעות הקצרות הללו הולכות להשתנות ועדיין, אין תחליף למגע ולשיח האנושי, לפגישות. ננסה להתייעל במובנים רבים, אבל האירועים הגדולים כנראה יחזרו ואני מקווה שאת האינטראקציה האנושית נשוב ונראה".

בשיתוף האיחוד האירופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully