כולל 23 עילויים מבריקים כחול-לבן: הכסף שישפר את העולם הגיע גם לישראלים

יניב גרנות

6.1.2021 / 11:02

לא פחות מ-677 מיליון יורו הוענקו לאחרונה על ידי האיחוד האירופי לצוותי מחקר העוסקים בפיתוח מחקרים ותגליות מדעיות פורצות דרך. כעת רק נותר לקוות שהחלום שלהם (ושל כולנו) יתגשם

עובדים בחברת סטארט-אפ. ShutterStock
מהפכה עולמית עם זווית כחול-לבן/ShutterStock

כתב: יניב גרנות

איך אפשר לשפר את יעילות החיסונים וכיצד ניתן לחזות את האקלים, האם הגיע הזמן שנעדכן את המודלים הכלכליים שלנו, וכמה השפעה סביבתית נושא הננו-פלסטיק, ממה באמת עשוי החומר האפל של היקום ובאיזה אופן כל זה קשור לישראל? המועצה האירופאית למחקר (European Research Council) של האיחוד האירופי עומדת לצלול לעומק השאלות המדעיות המשמעותיות האלה, ורבות אחרות, בעזרת 436 מענקים כספיים נדיבים שאותם העניקה לאחרונה לאוניברסיטאות, מרכזי מחקר וסטארטאפים ברחבי היבשת. ויש גם זווית כחול-לבן, כמובן.

המענקים, חלק מתוכנית "הורייזון 2020" של האיחוד, הצטברו יחד לסכום כולל של כ-677 מיליון יורו. המטרה: סיוע למדענים בדרכם להקמת צוותים ולפיתוח מחקר פורץ דרך. "כל מה שרצינו לעשות הוא למנף את הכישרון ויצר הסקרנות של כמה מהחוקרים הצעירים הטובים ביותר באירופה", הסבירה מריה גבריאל, מנהלת זרוע החדשנות, המחקר והחינוך הצעיר באיחוד, "הרעיונות שלהם עומדים להוביל את כולנו בשבילים שבהם עדיין לא צעדנו, ולסייע לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים הדוחקים בתחומי הבריאות, האנרגיה והטכנולוגיה".

אתגרים אלה, בין היתר, כוללים פיתוח חיסון יעיל יותר נגד השפעת העונתית, גיבוש דרך התמודדות מודרנית למאבק בזיהום הסביבתי שגורמים חלקיקי הפלסטיק הזעירים, כתיבת תוכנה שמסוגלת לזהות טעויות ובאגים בתוכנות אחרות, חקירת המדע העומד מאחורי "ניקוי הרעלים הדיגיטלי" וחינוך להעדפת אוכל בריא יותר. "המשבר הבריאותי הנוכחי הוכיח לנו שלמרות הזינוק המחקרי האדיר בעשורים האחרונים, שאלות מדעיות רבות עדיין נותרו ללא מענה", אמר ז'אן פייר בורגויגנון, נשיא ה-ERC, "ולכן, האסטרטגיה הטובה ביותר היא לאפשר למוחות המבריקים הללו להתמודד עם האתגרים ולממש את הרעיונות החדשניים ביותר שלהם".

עובדים בחברת סטארט-אפ. ShutterStock
אתגרים רבים עומדים בפני החוקרים הצעירים/ShutterStock

החוקרים שנהנו מהמענקים מגיעים מ-40 מדינות, ו-20 מדענים צפויים להעתיק את מגוריהם לתחומי היבשת בעזרת המהלך. גרמניה (88 מענקים) ובריטניה (62) מובילות את הרשימה, בעוד הולנד (42) וצרפת (38) התמקמו לא הרחק מאחור.

23 צוותי מחקר מישראל נהנו אף הם מהמענקים, ובהם כאלה שכבר רקמו תוכניות לבחינת מספר א-נורמלי של כרומוזומים בתאים סרטניים (אוניברסיטת תל אביב), "איתור" החלקים החסרים בפאזל של חורים שחורים גדולים במיוחד (SMBH) (גם כן מאוניברסיטת תל אביב), גיבוש נקודת גישה שונה להתמודדות עם אלגוריתמים מתקדמים (מכון ויצמן), שימוש טכנולוגי חדשני בתאי גזע (האוניברסיטה העברית בירושלים) וכן פיתוח שרשרת חדשה לייצור אמוניה.

שאיפת ה-ERC לסייע ליבשת - ולעולם כולו - בגיבוש מענה לסוגיות המדעיות הבוערות של המחר הובילה אותה לכל נקודה אפשרית על פני כדור הארץ. עד כה, עומדת המועצה מאחורי יותר מ-9,500 צוותי מחקר, ובסך הכול כ-50 אלף עמיתים, סטודנטים ועובדים פועלים לשפר את חיינו בזכותה. הדרך עדיין ארוכה ומפותלת, אך יש בה כעת 436 נקודות התרעננות נוספות.

למידע נוסף על המועצה האירופאית למחקר של האיחוד האירופי ועל תכנית הורייזן 2020 היכנסו

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully