מודל הפסולת האירופי שישראל חייבת לאמץ

בשיתוף האיחוד האירופי

7.12.2020 / 9:00

"מודל סוף הפסולת האירופי" מבדיל בין פסולת לתוצר לוואי (חומר שניתן לבצע שימוש מחדש) ויכול לסייע משמעותית לטיפול בפסולת מסוכנת בישראל. במסגרת פרויקט מיוחד בתכנית ההכשרה בלימודי האיחוד האירופי באוניברסיטת תל אביב, הכינו הסטודנטים פוסטר שמסביר את הנושא בפשטות

מה אתם יודעים על יחסי ישראל והאיחוד האירופי? הידעתם שהאיחוד הוא שותף הסחר הראשי של ישראל? ואיך הוא משפיע על חיינו? תכנית ההכשרה בלימודי האיחוד האירופי באוניברסיטת תל אביב מספקת תשובות לשאלות מרתקות אלו, ורבות אחרות.

במסגרת תכנית ההכשרה, בקורס בשם "סדנה מעשית: יחסי ישראל - האיחוד האירופי", השתתפו הסטודנטים בפרויקט מרתק, במסגרתו כתבו ניירות עמדה ואליהם צירפו פוסטרים בעיצוב אישי, אשר מתמצתים את הנושא ומסבירים את עמדתם.

בכל כמה ימים נביא לכם כאן את אחד הפוסטרים הללו, בתוספת הסבר קצר של הסטודנט שיצר אותו

אורי זלינגר - פוסטר טיפול בפסולת מסוכנת - האיחוד האירופי. יח"צ,
הפוסטר של אורי זלינגר/יח"צ

הנה הדברים שכתב אורי זלינגר על הפוסטר שהכין:

קיימים לא מעט צעדים שיכולים ליצור הזדמנויות כלכליות ולהועיל לאיכות הסביבה ושינוי מודל סוף הפסולת הוא אחד מהם. מודל סוף הפסולת האירופי הוא מודל התייחסות שונה עבור פסולות שמיוצרות על ידי התעשייה. הוא מבדיל בצורה טובה יותר בין "פסולת" - חומר שאין דרך להשתמש בו בסוף תהליך הייצור, לבין "תוצר לוואי" - חומר או מוצר שנוצר כתוצאה מתהליך הייצור וניתן לעשות בו שימוש בתהליכים אחרים.

מודל סוף הפסולת האירופי מאפשר לעשות שימוש נוסף בחומרים ופותח אפשרויות רבות להתייעלות כלכלית וכן לסימביוזה תעשייתית, שהיא אבן יסוד לכלכלה מעגלית בה פסולת של מפעל אחד הופכת לחומר גלם של מפעל אחר.

בישראל קיימת כבר מ-2015 הצעת חוק הקוראת לאמץ את מודל סוף הפסולת האירופי, אך המהלך טרם קודם. מודל זה יכול להסיר בעיות רגולציה ולאפשר למשק הישראלי להיות יעיל יותר, ופחות מזהם או מבזבז משאבים.

בתחום הפסולת המסוכנת בארץ ישנו קושי גדול לעשות שימוש חוזר בחומרים או תוצרי לוואי. בלא מעט מקרים, האפשרות של שימוש חוזר בחומר מסוים יורדת מהפרק בשל חוסר כדאיות שנגרמת מבירוקרטיה. לדוגמה, אם ישנו מיכל שהכיל חומר מסוכן ואפשר לנקות אותו ולעשות בו שימוש חוזר במפעל או במפעל אחר, עדיין קיים הליך ממושך שמקטין את הכדאיות הכלכלית ולכן דבר זה כמעט ולא נעשה. המודל בהחלט יכול לסייע בשינוי המצב.

seperator

האם אתה שומר על הפרדת הפסולת בבית?

כן
לא
84 משתתפים
בשיתוף האיחוד האירופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully